vrijdag 23 november 2012

Filmreview: De Marathon

Afgelopen woensdag ben ik naar de film De Marathon geweest in Pathé Arena. Ik zag al een keer een trailer van deze film en het leek me echt een supergrappige film om te zien. Na het lezen van een aantal reviews op internet die erg positief waren, ben ik dan eindelijk heen gegaan.

Het verhaal: Automonteurs Gerard, Leo, Nico en Kees zijn ras-Rotterdammers en vrienden voor het leven. Het liefst brengen ze hun tijd door met bier drinken, moppentappen en klaverjassen. De lompe boeren lijken zich van niemand iets aan te trekken. Vrouwen noemen ze wijven en jonge Egyptenaar Youssoef is hun 'kameel'. De weinige keren dat er een wagen naar hun garage wordt gebracht, laten ze Youssoef het vuile werk opknappen, want 'de kameel kan toch niet klaverjassen'. Als blijkt dat de zaken niet goed gaan, moeten ze allemaal aan de bak. Veertigduizend euro hebben ze nodig om het bedrijf te redden. Ze komen erachter dat de manke Youssoef vroeger veel geld verdiende met het rennen van marathons en ze bedenken een plan: voor sponsorgeld de Rotterdamse marathon uitlopen. Met tegenzin besluiten de mannen te gaan trainen, maar dan wel op hun manier.
Sportdrank wordt afgewisseld met bier en in een oefenwedstrijd in het gehate Amsterdam hebben de Feyenoord-fans al helemaal geen zin. Youssoef is een strenge trainer en uiteindelijk doen de mannen er letterlijk alles aan om iedereen over de finish te krijgen.

Ik kan jullie vertellen: deze film is geniaal. Het is een mix van humor en emotionele momenten. De acteurs acteren goed en de typetjes die neer worden gezet zijn ook hilarisch. Zo zie je bijvoorbeeld een scène van een verjaardag met allerlei mensen en dit is echt grappig en herkenbaar om te zien, omdat je vaak ook wel bepaalde types in je familie hebt zitten.

Ook vond ik het erg leuk dat de film zich afspeelt in Rotterdam en Amsterdam. De mannen uit de film komen zelf uit Rotterdam en wanneer ze in Amsterdam komen, kraken ze deze stad natuurlijk helemaal af. Een grappig moment was dat, aangezien ik op dat moment in de Bijlmer in Amsterdam de film keek.

Zeker een aanrader dus!

Liefs, Cynthia

Geen opmerkingen: