donderdag 12 juli 2012

Kleding bleken/verven

Het was vandaag eindelijk zo ver. Samen met een vriendin gingen we een aantal kledingstukken bleken en verven! We gingen eerst even Dylon textielverf (DA) in de kleuren violet en lichtblauw en dunne bleekmiddel (Albert Heijn) halen en toen konden we aan de slag! 

Ik had zelf gekozen om een witte tanktop, een zwarte tanktop en een grijze short te gaan pimpen. Eerst begon ik met de zwarte tanktop. Ik had hem steeds stukje bij stukje in de lengte gevouwen en toen vastgemaakt met een paar elastiekjes. Daarna heb ik hem in een bak met een halve fles bleekmiddel en koud water gelegd. Hier heb ik hem ongeveer drie kwartier in gehouden. Ik zag dat de zwarte kleur al snel veranderde in een roestkleur. Toen ik heb eruit haalde en de elastiekjes eraf had gehaald zag ik dat hij bruin/zwart was geworden met allemaal patroontjes erin. 

Daarna ging ik de grijze short in een bak met textielverf en heet water doen. Ik wilde een paarse short maken en liet hem ongeveer anderhalf uur in het water liggen. Omdat de short van een moeilijke stof gemaakt is, duurde het vrij lang voordat de kleur er goed in zat. Daarna heb ik met een kwast wat bleek over de short heen gespetterd.

Als laatste ging ik mijn witte tanktop verven en bleken. Eerst had ik een prop van mijn tanktop gemaakt en heb met twee elastiekjes vastgemaakt. Vervolgens doopte ik hem even in de bak met paarse textielverf en vervolgens mij de bak met blauwe textielverf. Daarna legde ik hem op een vuilniszak neer en druppelde ik wat bleekmiddel eroverheen met een kwast. 

Uiteindelijk zijn we ongeveer 3,5 uur tot 4 uur bezig geweest met alles. Toen we klaar waren hingen we de kledingstukken buiten op om op te drogen. Daarna ga ik ze in een bak azijn zetten (trekt de kleur goed in) en uiteindelijk stop ik het een voor een in de wasmachine.

Wat vinden jullie van het resultaat?

Liefs, Cynthia

1 opmerking: